Gastlessen |
Voorlichting

 

Eetproblematiek in het onderwijs

___________

In de laatste jaren van het lager onderwijs, de middelbare schooltijd en de overgang naar hoger onderwijs
gebeurt er veel in het leven van kinderen en jongeren.

Hun lichaam verandert, ze staan steeds meer op eigen benen, er wordt steeds meer van ze verwacht en ze richten zich meer op de wereld om hen heen.

Ze willen er graag bij horen en hun uiterlijk is op deze leeftijd heel belangrijk.

Er wordt veel naar anderen gekeken en met elkaar vergeleken. Hierdoor willen ze graag voldoen aan het ideale ‘uiterlijke’ plaatje om zo aan het algemene verwachtingspatroon van de maatschappij te voldoen.

Op sociale media, TV en in het dagelijks leven worden jongeren dagelijks geconfronteerd met lichaams- en zelfbeeld, verschillende diëten, (onschuldig) lijnen en andere verwachtingen die onrealistisch zijn.

Dit zorgt dus voor veel druk op hun schouders.
Herkenbaar?
Lees verder …

Gastlessen waarin de EETSTOORNIS centraal staat

___________

Voor leerlingen en studenten bied ik gastlessen aan over eetstoornissen omdat het overwinnen van een eetstoornis een strijd is. Ik kan het weten. Ik ben het levende bewijs dat je een eetstoornis kunt overwinnen. Ik zet dan ook heel graag mijn ervaringsdeskundigheid in om informatie te geven over eetstoornissen, zelfbeeld, zelfvertrouwen en zelfliefde. Ook creëer ik bewustwording op thema’s zoals de omgang met gevoelens, vragen om hulp, de rol van de social media, de waarde van het uiterlijk en hoe beoordeel en zie jij jezelf. Een eetstoornis gaat namelijk niet over eten. Het gaat over het willen hebben van controle, het wegduwen van gevoelens, pijnlijke herinneringen en de worsteling met jezelf (en soms met het leven).

Taboe en schaamte luchtig doorbreken

___________

Er rust een taboe en schaamte op eetstoornissen. Het is een ernstige psychische ziekte. Tijdens de gastlessen zal ik dit taboe doorbreken op een luchtige manier door deze kwetsbare doelgroep met respect, aandacht en zorg te informeren, inspireren en motiveren aan de hand van mijn persoonlijke ervaringsverhaal. Ik sluit aan bij de leerlingen/studenten door aan te sluiten bij hun beleefwereld en te praten over hoe zij omgaan met gevoelens.
Bij een eetstoornis wordt het (niet) eten ingezet om je staande te houden. Ook sta ik erbij stil en benadruk ik dat je op nog wel meer “ongezonde” manieren met je gevoelens om kunt gaan. Je terugtrekken, pestgedrag laten zien, een masker opzetten (en de grapjas uithangen), roken, drank, drugs etc.
Je vlucht als het ware.

Voor wie?

___________

De gastlessen bied ik ook aan op lagere, middelbare, hogere scholen en universiteiten. Mijn eigen ervaringen zullen als een rode draad door de gastles heen lopen. Het delen hiervan werkt drempelverlagend en dat vind ik heel belangrijk.

Wil je dat ik in alle veiligheid en vanuit mijn ervaringsdeskundigheid voorlichting kom geven?

Praktische informatie

__________

Inhoud

___________

Tijdens een gastles praat ik over onder andere de volgende onderwerpen:

1. Introductie van mezelf
2. Welke vragen hebben de leerlingen/studenten?
3. Wat is nu precies een eetstoornis?
4. Hoe herken je het en wat kun je doen?
5. Hoe ontwikkel je een eetstoornis?
6. Wat zijn de gevolgen van een eetstoornis?
7. Wat is er nodig om deze los te laten?
8. Evaluatie en afsluiting

Wil je hier meer over weten?

Veilige setting

___________

Bij voorkeur verzorg ik de gastlessen in de eigen klas en met de eigen mentor omdat ik het belangrijk vind dat de leerlingen/studenten zich vrij voelen om persoonlijke ervaringen te delen en hun vragen kunnen stellen. (Ik kan me zo voorstellen dat het op het HBO en binnen universiteiten wenselijk is dat een hoorcollege met meerdere klassen/studiegroepen plaatsvindt.) Ik zal de groep uitnodigen tot interactie. Hierbinnen respecteer ik ieders grenzen en veiligheid bouw ik in door mezelf kwetsbaar op te stellen.

Duur

___________

Afhankelijk van de wensen verzorg ik gastcolleges van één tot twee lesuren. Bij twee lesuren is er meer ruimte voor bewustwording, openheid, interactie en verdieping. Een gastcollege van één lesuur is vooral informatief.
De gastcolleges die ik aanbied zijn dus maatwerk, aangepast aan de leeftijd, culturele achtergrond en het educatieniveau van de leerlingen.

Wil je hier meer over weten?

“Preventieve gastlessen over eetstoornissen
zijn voor leerlingen die
zich mogen ontwikkelen tot
authentieke, krachtige en
kwetsbaar mooie mensen.”

Tarieven

___________

Een gastcollege aanbieden met betrekking tot dit onderwerp is maatwerk. Het wordt aangepast aan de leeftijd, culturele achtergrond en het educatieniveau van de leerlingen. Daarom kijk ik graag samen met jou en de school naar jullie ideeën en welke verwachtingen jullie hebben. Op basis daarvan maak ik graag een voorstel op maat. Wil je al wel een indicatie? Over het algemeen reken ik voor een gastles (60 minuten) een tarief van € 100 excl. BTW en reiskosten.

Oog in oog met één van de grootste psychische ziektes.
Kwetsbaar Mooi besteden we hier aandacht aan.

Over Chantal

Contact

chantal@kwetsbaarmooi.nl
Kwetsbaar Mooi
Stilstaan is Vooruitgaan

Socials

Pin It on Pinterest