Kerstvakantie en het hebben van een eetstoornis is lastig!

Althans, zo kan het voelen.

Vroeger vond ik het heerlijk.
Twee weken vrij zijn.
Sowieso, alle dagen in de aanloop naar de feestdagen.
Ik keek er altijd enorm naar uit.
Genieten van de gezellige lampjes overal.
Alle vrijheid om op te staan wanneer ik dat wilde in de vakantie.
Ontbijten en lunchen wanneer ik daar behoefte aan had.
Geen plannen en een beetje creatief bezig zijn.
Heel relaxed allemaal.

Alleen toen de eetstoornis een steeds grotere rol innam, zag ik hier als een berg tegenop.
Ik miste de structuur en dagen voelden leeg.
Mijn moeder kocht andere producten en luxer eten.
Mijn vader stond, 1x per jaar, met Kerst in de keuken.
Ik stond strak van de angst en had veel zenuwen.
Ik wist dat ik gezellig moest doen én moest eten. Meer dan anders.
De drang om te compenseren was groot.
Ik voelde de ogen van mijn ouders en broer continu op mij gericht.

Misschien herken je dit wel en heb je behoefte aan wat tips hoe je de kerstvakantie kunt doorkomen.
Ik geef je ze graag zodat je minder stress ervaart en ook jij een beetje kunt genieten.

De tips om de kerst(vakantie) door te komen mét jouw eetstoornis

 

  1. Sta stil bij: wat wil jij en wat is voor jou haalbaar? Lukt het je om mee te doen met de anderen of kan je dat nog niet aan? Neem het initiatief en doe zelf een voorstel.
  2. Schrijf op wat je allemaal stom vindt aan Kerst en alles wat hierbij komt kijken. Zonder gene. Laat niks weg. Dus ook al jouw angsten staan straks op papier. Deel dit ook met jouw naasten en praat erover zodat jouw dierbaren weten waar jij mee worstelt.
    Schrijf ook op wat je allemaal leuk vindt aan Kerst en waar je naar uit kijkt. Ook dit is natuurlijk leuk om te delen met elkaar 😊
  3. Eet met regelmaat: sla geen maaltijden over en compenseer niet. Houd je aan de vaste Spreek met jezelf af dat je bijvoorbeeld iedere dag ontbijt tussen 8.00 – 10.00 uur en luncht tussen 12.00 – 14.00 uur.
  4. Vraag van tevoren of het mogelijk is om te weten wat je gaat eten met de feestdagen. Zo kun je jezelf hierop voorbereiden. Zeg tegen jezelf dat je alles mág eten waar je zin in hebt. Het hόeft niet. Zo creëer je ruimte voor jezelf. (Als je namelijk tegen jezelf zegt wat je allemaal niet mag eten dan is dat wat je juist wilt…)
  5. Kies voor jezelf. Heb je met jezelf afspraken gemaakt, deel ze met je dierbaren en hou jezelf eraan. Zo hou je grip op de dag(en), geef je je grenzen aan en zorg je voor rust bij jezelf.
  6. Stel doelen voor jezelf die niks met eten te maken hebben. Die ervoor zorgen dat je je goed voelt, geniet en leeft.
  7. Bedenk wat je gaat doen in die twee weken vakantie. Dingen die je thuis kunt doen en dingen buitenshuis. Dingen waar jij blij van wordt. Maak alvast afspraken met familie en/of vrienden. Wat voor creatieve activiteiten kun je ondernemen als je je verveelt? Maak ook een plan B voor het geval een afspraak bijvoorbeeld niet kan doorgaan of iets anders loopt dan gepland. Nu denk je misschien: jeetje wat veel werk om dit allemaal te bedenken. Geloof me, straks profiteer je ervan.
  8. Plan je vakantie niet helemaal vol. Reserveer ook tijd voor jezelf zodat je kunt ontspannen. Ga bijvoorbeeld eens naar een pedicure of doe een gezichtsmassage. Onderga een meditatie of ga een avond naar de bioscoop.
  9. Maak het gezellig voor jezelf. Hang lampjes op in je kamer, zet de kerstboom op en doe de kaarsjes aan. Kijk naar feel good films en zet fijne muziek op. Creëer een fijne plek om te zijn zodat je een knusse, warme plek hebt om te zijn.
  10. Spreek met iemand af dat je diegene altijd mag appen, bellen of mailen als je even hulp nodig hebt, even wilt sparren of juist even wilt lachen samen. Het is zo fijn om alles te kunnen delen met een maatje. Dan kan jouw lijf even ontprikkelen.
    Bonustip

    Sta er ook bij stil dat het maar een paar dagen in een jaar zijn waarop je wellicht anders, wat luxer of ietsje meer eet. Staar je niet blind op het eten. Focus jezelf op jouw doelen en hetgeen jou blij maakt. Koop leuke verrassingen voor vrienden en familie en vergeet jezelf ook niet te verwennen. (Stiekem een tip 11 gedeeld 😉) Geniet van de lampjes overal, binnen en buiten de deur. Jouw mindset bepaalt hoe je je voelt. Wees jezelf daarvan bewust.

    Geniet van deze tijd!
    Hoe ga jij de laatste weken van het jaar tegemoet?

    Pin It on Pinterest